
CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024)3, 25-49. DOI: 10.14267/CJSSP.2024.3.2

THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN 
MEDIA SYSTEM 

ÁGNES URBÁN1

ABSTRACT:  The history of the Hungarian media system over the past decade 
and a half can be described as the decline of the market economy, the restriction 
of competition, and the capture of the media. State intervention has taken many 
forms, ranging from ownership restructuring to the market-distorting effect of 
state advertising and pressure on independent media outlets. Individually, these 
would be noteworthy developments in an EU Member State, but in Hungary, state 
intervention in the media market has become systemic.
The paper describes the main elements of this systemic intervention and their 
interaction. The transformation of the Hungarian media system is not due to 
any one factor alone but rather to the fact that media policy actions have been 
unidirectional, and over time, the state has become a major player even where 
market conditions have prevailed. The current Hungarian media system is 
worryingly similar to what it was before the political transformation, but with 
the notable difference that administrative instruments have been replaced by less 
visible market interventions.
KEYWORDS: Media market, media capture, media ecosystem

INTRODUCTION 

The transformation of the Hungarian media market and the capture of the 
media scene have been the subject of several studies, research, and international 
reports. Due to the small size of the country and its linguistic specificities, it 

1  Ágnes Urbán is associate professor at CUB and director of Mérték Media Monitor. E-mail: agnes.
urban@uni-corvinus.hu. This work was supported by the European Union H2020 research and 
innovation program under the grant agreement 101004534 – Mediatized EU – H2020 – SC6 – 
Transformations – 2020.

mailto:agnes.urban@uni-corvinus.hu
mailto:agnes.urban@uni-corvinus.hu


ÁGNES URBÁN 26

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

is highly unusual that Hungarian developments should be so prominent in the 
literature in the context of an economic or social phenomenon. Hungary is only 
used as an example in most analyses of the Central and Eastern European region, 
but its media capture is unique in that for many authors today, it is Hungary that 
is one of the most interesting cases (Dragomir, 2019; Griffen, 2020). 

This particular attention is probably due to two factors. On the one hand, 
an unparalleled wealth of instruments has been used to capture the media in 
Hungary, with strong state intervention in every element of the media system. 
On the other hand, the fact that Hungary is a member of the European Union 
makes the situation special. The EU provides a stable, value-based institutional 
environment where strong restrictions on the public sphere seem unthinkable. 
Yet the Hungarian case has made many people realise that this can happen in 
the European Union. Truly effective institutional responses are still to come, but 
many have already recognised that the Orbán regime’s media policy contains 
innovations that have never been tried before. 

There are countless examples in history of when a media system has come 
under strong political control. Without analysing the specific historical 
examples, these often involve dictatorial political powers and administrative 
means of power, such as institutionalised censorship, the closure of newsrooms, 
imprisonment or, in the worst cases, the killing of journalists, which factors 
have all played an important role in restrictions on the public sphere. If we look 
at the countries where press freedom has been most violated, such as Russia or 
China, censorship and restrictions on access to global online platforms also play 
a major role. Of course, there is no such thing in Hungary, which is what makes 
the Hungarian situation so special. 

The study shows how the systemic nature of market interventions has captured 
the Hungarian media. There is no central censorship; online platforms are freely 
available, and people can write anything they want. There is no element of 
Hungarian media regulation that would attract serious international criticism, 
and the European Union has been unable to get a grip on individual decisions on 
competition grounds for many years. However, the system that has been built up 
since 2010 has, on the whole, resulted in a situation that has attracted criticism 
from international organisations and has been a major focus of the European 
Union’s rule of law investigation (Reporters Without Borders, 2024; European 
Commission, 2024).



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 27

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

KEY FEATURES OF THE EVOLUTION OF THE 
MEDIA SYSTEM 

Hungary regained its freedom with the regime change in 1989/1990. The 
transformation of the whole political system naturally went hand in hand with 
the transformation of the media system. With the collapse of the Soviet bloc, a 
market economy began to emerge, foreign investors appeared, and economic 
processes that it was hoped at the time would lead to the emergence of a free and 
economically viable media industry were set in motion. 

The first signs of change came from the major newspaper publishers. As in 
many countries of the region, spontaneous privatisation appeared in Hungary. 
This consisted of journalists collectively resigning from their previous 
publishers and collectively signing new contracts with the publishers they had 
founded. Later on, managed privatisation became more and more prevalent, but 
journalists and editors were often involved in this process. It soon became clear 
that publishing companies were not much good without journalistic knowledge 
or the brand names of the newspapers, which were typically easy to acquire 
because of the shortcomings of media regulation (Gálik, 1997). 

In the print media, the new structure was established quite quickly. Investors 
with capital were needed, and the big international publishing companies 
saw business potential in the Hungarian market, so a significant number of 
newspapers were taken over by foreign owners. At the same time, the publishers 
and editorial offices were headed by Hungarian managers who had both local 
knowledge and language skills. As Galambos (2008) has pointed out, the 
influence of foreign investors in the media, including journalism, was limited. 
In other industries, Western European or American investment was associated 
with the adoption of Western standards, while this was not the case in journalism. 
Foreign investors did not pay attention to bringing the newspapers they bought 
up to the professional standards of their own publishers’ home countries or 
to establishing their editorial standards, systems and methods. Professional 
investors in journalism essentially behaved as simple financial investors. 

In the radio and television market, the party-state structure formally remained 
in place for much longer. The new media law entered into force in 1996, and the 
frequency tenders were held in 1997, allowing the launch of national commercial 
radio and television stations. Legally, the 1996 Media Law also created the 
institutional framework for public service broadcasting, but it was, of course, 
based on the former state radio and television broadcasters. 

Even if slowly, in the nineties, the possibility of a democratic media system 
emerged in the Hungarian media environment. The golden age of the media 
came at the turn of the millennium: It took a decade after the fall of communism 



ÁGNES URBÁN 28

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

for the most important institutions and features of the democratic system and 
the market economy to take root. Tabloids flourished, as did commercial media. 
The economy grew, and advertisers were happy to spend and increase their 
advertising revenues. The internet was already a threat to traditional media 
companies, and this brought a new set of challenges. Google emerged and 
quickly became dominant on the entire internet by acquiring the video-sharing 
portal YouTube in 2006. Facebook became available in Hungarian in 2008 and 
has since seen an explosion in the number of Hungarian users. 

The economic crisis of 2008 marked a turning point in the development 
of the media. Economic growth in the vulnerable countries of Central and 
Eastern Europe stalled, and advertising revenues plummeted dramatically. 
The economic downturn did not leave foreign investors unscathed, with many 
large companies leaving the region because the returns were no longer as high 
as before. 

Whether growing or declining, the development of the Hungarian media 
system followed regional trends until 2010. The real change came with the 
coming to power of the Orbán government and the adoption of new media laws. 
In 2010, Parliament adopted the two laws most relevant to the media. Act CIV 
of 2010 on Freedom of the Press and on the Basic Rules Relating to Media 
Content (Smtv) established the framework, while Act CLXXXV of 2010 on 
Media Services and on the Mass Media (Mttv) contains the specific regulation. 
A completely new regulatory environment emerged, which allowed for much 
greater state intervention than before and, thus, a transformation of the media 
system (Polyák-Nagy, 2015). 

The most important feature of the post-2010 transformation is its systemic 
nature: the interventions of the Orbán governments have pointed in the same 
direction and been integrated into a coherent whole (Polyák, 2022; Benedek, 
2024). Another characteristic is that, besides the obvious instruments of political 
intervention, such as the media authority and the political control of public media, 
there is a very strong market intervention. Instead of administrative instruments, 
market instruments predominate, such as market distortion, interference in 
market processes, and giving some actors a competitive advantage and others a 
competitive disadvantage.

CHANGES IN OWNERSHIP 

As we have already mentioned, after the fall of communism, the emergence 
of the market economy brought foreign investors, but no one expected foreign 



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 29

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

ownership to remain dominant in the Hungarian market for only two decades. 
There were two main reasons for the exodus of investors. 

After the crisis of 2008 and the start of the growth of digital platforms, 
some foreign investors started to sell their investments in Central and Eastern 
Europe, and with this, there was a change of ownership structure in the region 
(Dragomir, 2019). The situation in Hungary was unique in that the adoption of 
the new media laws in 2010 led to uncertainty in the regulatory environment, 
so there was a country-specific reason for the change in ownership strategies in 
addition to global developments. 

Studies that have analysed the Hungarian media system after 2010 all focus on 
media ownership and changes in the market environment (Bátorfy, 2022; Polyák, 
2022; Kovács et al., 2021). Overall, the pattern is clear; foreign professional 
investors have been replaced by Hungarian investors loyal to the government, 
but there are differences in how and in what ways this has happened. In some 
cases, a media authority decision had to be made to persuade an investor to sell 
a significant part of its stake, but typically, business rationality prevailed. Every 
media company has its own history, but the exit of most foreign investors has led 
to an unprecedented concentration of ownership.

One of the biggest investors in the print newspaper market, Finland’s Sanoma, 
has exited the market, along with two smaller publishers: the Swedish Metro 
International SA, which publishes the free Metro newspaper, and Funke Gruppe, 
which also had the prestigious political weekly HVG in its portfolio. The biggest 
exit from the online media market was Deutsche Telekom, which sold Origo 
Zrt., a leading news portal. An important development in the television market 
was the sale of the TV2 commercial channel by the German ProSiebenSat1 
(Urbán, 2016).

The history of the Ringier and Axel Springer portfolios, the fate of the former 
Simicska media empire and, of course, the creation of KESMA are particularly 
relevant to our topic. 

History of the merger between Axel Springer and Ringier

The merger of the German Axel Springer and Swiss Ringier paved the way 
for pro-government investors to take over the Hungarian media market. The 
two companies, both dominant in the European newspaper market, announced 
the merger in 2010, and it was foreseeable that this might be problematic in 
Hungary as both publishers had significant market shares. It was particularly 
noteworthy that the new media law included the Media Council of the National 
Media and Infocommunications Authority in the examination of mergers 



ÁGNES URBÁN 30

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

involving media companies and required a so-called position paper to assess the 
impact of the merger on media diversity.  On the basis of its expert opinion, the 
Media Council rejected the merger application of the Hungarian subsidiaries of 
Ringier and Axel Springer in spring 2011. The interesting aspect of the case was 
that the Media Council employed no methodology concerning how such media 
concentration investigations should be conducted and what should be taken into 
account in the process (Gálik-Vogl, 2011).

The two companies then withdrew their application, but of course, they did 
not give up on merging their interests in Hungary. It was announced in January 
2014 that Vienna Capital Partners (VCP), owned by Austrian businessman 
Heinrich Pecina, would acquire a significant part of the media portfolio of 
Ringier and Axel Springer, including the county newspapers, popular daily 
newspapers, as well as sports, women’s and youth magazines. The publishing 
rights for the remaining newspapers, such as the tabloid Blikk and popular 
magazines, remained with Ringier Axel Springer Hungary, which obtained the 
merger licence. A regulatory decision thus forced two important professional 
investors in the Hungarian media market to sell valuable parts of their portfolios 
to a new player. 

The VCP later took the name Mediaworks and became well-known in the 
autumn of 2016 when it suspended the print and online editions of the leading 
political daily Népszabadság overnight on 8 October. Heinrich Pecina cited 
business rationality, but given the way the procedure was carried out (closing 
down an online archive, humiliating staff), essentially everyone immediately 
suspected political motivation (Fabók et al., 2016). The political background 
became apparent when the sale of Mediaworks to Opimus Press, which turned 
out to be linked to Lőrinc Mészáros, a friend of the Prime Minister, was 
announced a few weeks later. 

A later development was that Ringier-Axel Springer, which has a less publicly 
relevant portfolio, also changed: in 2021, Axel Springer sold its stake, so the 
major German publishing company, which is also of major importance at the 
European level, completely relinquished its presence in Hungary. 

The Simicska media empire 

Perhaps the most spectacular scandal to occur during the Orbán regime 
erupted in February 2015. Lajos Simicska, an old friend of the prime minister 
and the ruling party’s economic mastermind, broke years of silence and gave 
numerous interviews in the space of an afternoon. In these, he used obscene 
language towards the prime minister and broke with Fidesz.



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 31

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

It was immediately clear that the media empire owned by Lajos Simicska 
would not be left untouched by the scandal. On the one hand, the formerly 
legendarily pro-government editorial offices changed direction and became 
critical of the government, and on the other hand, the state advertising that had 
previously brought these companies significant revenue dried up. 

Simicska financed the media companies until the 2018 elections, but then 
he made some quick decisions: In the week after the election, he closed the 
conservative daily Magyar Nemzet, although a few months later, it was 
relaunched as a pro-government newspaper. Lánchíd Radio was closed down, 
and soon afterwards, the weekly Heti Válasz too. HírTV was sold to Simicska’s 
former business partner, Zsolt Nyerges, who remained loyal to the prime 
minister. Simicska’s poster (billboard) companies, which became an important 
political communication tool in the Orbán regime, also went to Zsolt Nyerges. 

Interestingly, after the demise of the right-wing, conservative-leaning 
newspapers, some journalists started a new project. Part of the editorial staff 
of Magyar Nemzet started the weekly Magyar Hang, while journalists from 
Heti Válasz created Válasz Online. The popular podcast channel Az élet, meg 
minden (Life and Everything) is also produced by a former journalist of Magyar 
Nemzet. These media products have since found their audience and seem to be 
able to operate sustainably. 

The creation of KESMA 

Perhaps the most symbolic event in the Hungarian media system was the 
creation of the Central European Press and Media Foundation (abbreviated as 
KESMA in Hungarian). 

KESMA was founded in August 2018 by Gábor Liszkay, a well-known media 
personality close to PM Viktor Orbán. The initial board of trustees of the 
foundation elected well-known Fidesz-affiliated individuals, and although the 
names have changed, the Fidesz affiliation has remained unchanged since then. 
According to its Articles of Association, the aim of KESMA is “(…) to promote 
those activities of the print, radio, TV and online sections of the Hungarian 
mass media which serve to build values and strengthen Hungarian national 
consciousness” (CEPMF, 2018). 

When KESMA was founded, almost all major media owners close to Fidesz 
(including Lőrinc Mészáros, Árpád Habony, Zsolt Nyerges, Mária Schmidt, and 
Ádám Matolcsy) donated their companies to KESMA free of charge. Bátorfy (2018) 
calculates that a total of 476 media brands became part of KESMA and that this 
move significantly increased the concentration of media ownership in Hungary. 



ÁGNES URBÁN 32

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

Under real market conditions, the regulators would have had to investigate the 
merger, and this concentration of ownership could hardly have occurred after 
a fair investigation. On the one hand, the Hungarian Competition Authority 
would have had to investigate whether the merger would reduce competition 
in the relevant market, and on the other, the Media Council would have had 
to assess the proposed transaction from the point of view of media plurality. 
This did not happen: On 5 December 2018, a government decree declared the 
creation of KESMA to be of national strategic importance and thus exempted it 
from the examination and approval process (Kovács et al., 2021).

Ownership concentration has become significant in the Hungarian media 
market. KESMA is a particularly strong player in the print daily newspaper 
market, with all county dailies (18 in total), a political daily (Magyar Nemzet), 
a tabloid (Bors) and a free daily (Metropol). The KESMA empire also has very 
strong brands in other media sectors, such as Origo (online), HírTV (television), 
and Retro Radio. 

Of course, there are also media companies that are not part of KESMA, 
but many are notoriously tied to pro-government investors, as proven by fact-
finding journalists (e.g., TV2, Rádió1). According to a calculation based on 2023 
revenue data in news and public market, 73.6 per cent of revenues went to the 
pro-government private media and the strongly pro-government public media 
(Horváth et al., 2024). 

The concentration of media ownership in Hungary has undoubtedly become 
the basis for the capture of the media. There was no question of the ruling party 
acquiring media companies illegally by administrative means. There are no 
legal proceedings in connection to this, and there are no known former investors 
who had had to buy their companies against their will or at a price. In addition, 
the pro-government media empire was built not only by squeezing out foreign 
investors and acquisitions but also by launching new products (e.g. 888.hu, 
pestisracok.hu, Ripost). On the surface, everything was done according to the 
framework of market transactions. However, the end result was the exit of most 
foreign investors, the continued growth of the pro-government media empire 
and strong ownership concentration. 

THE ROLE OF THE MEDIA AUTHORITY 

The functioning of the Hungarian media authority (Media Council) has been 
the subject of criticism for many years, but our present analysis is limited to 
issues related to market regulation. The licensing of mergers, on the one hand, 



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 33

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

and the conduct of radio frequency tenders, on the other, are the two instruments 
with which the Media Council can directly influence market developments. 

As mentioned earlier, the Media Council has the power to authorise or 
prohibit mergers in the media market by means of a resolution of the competent 
authority (Mttv. § 216 (5)). The practice of the Media Council has proven to be 
very selective over the past decade and a half. It has allowed acquisitions and 
mergers involving pro-government players, thus allowing the pro-Fidesz media 
empire to grow (only the creation of KESMA prevented the Media Council from 
opening an investigation, as was previously the case). 

Interestingly, in two cases, the Media Council decided that the proposed 
merger would harm media diversity. First, in 2011, it blocked the merger of two 
major foreign newspaper publishers, Axel Springer and Ringier, thus making 
it impossible for a major foreign professional investor to play a leading role in 
the Hungarian newspaper market. A few years later, in 2017, the Media Council 
again felt the need to protect the diversity of the Hungarian media: it blocked the 
merger of Magyar RTL Televízió Zrt. and Central Digital Média Kft. with the 
obvious aim of preventing German-owned RTL from strengthening its digital 
business in Hungary.  

It is telling that the Media Council has not developed a methodology for 
assessing diversity in the last 14 years. The task is by no means an easy one, 
but it would clearly have taken that much time to study the best practices from 
abroad and to develop a methodology that takes into account the specificities 
of the Hungarian market. The failure to do so implicitly sends the message 
that the Media Council does not necessarily want to judge merger cases in a 
uniform way and that the procedures of the authorities are based on ad hoc 
decisions. 

The role of the Media Council in shaping the radio market is of paramount 
importance because of the frequency tenders. The process is very well 
documented, and it has been spectacular to see the winners of radio spectrum 
tenders change with the political winds. Several of the players associated with 
pre-2010 radio have disappeared from the market, but others have been so 
successful that they have achieved essentially national coverage. One of the 
biggest success stories, with significant expansion of the area of coverage, was 
Lánchíd Radio, owned by Lajos Simicska until the owner came into conflict 
with the Prime Minister (Nagy, 2016). A review of the radio tenders for 2023 
showed that 21 of the 24 closed tenders were valid. Of these, eight frequencies 
were acquired by Lőrinc Mészáros’ interests, and another six by religious 
radio stations. Of particular importance is the fact that in 20 out of 24 tenders 
– 83% – only one bidder submitted a bid, i.e. the tender was conducted without 
competition (Horváth et al., 2024).



ÁGNES URBÁN 34

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

THE PUBLIC SERVICE MEDIA 

It is beyond the scope of this paper to describe the criticisms of public service 
media (PSM) in Hungary, but they are typically related to content. There is no 
doubt that the news production practices of public service media are very far 
from what the literature tends to describe as balanced and objective (OSCE, 
2022; Urbán et al., 2023; Szávai et al., 2024). We also do not discuss here the 
leaked materials and audio recordings that demonstrate the overt political 
interference in the operation of public service media and the marginalisation of 
professional decisions (Keller-Alánt, 2020; Wirth, 2022).

However, it is important to examine the extent to which the institutional 
system itself covers the illegal financing of PSM. The role of a special service, 
the news blocks produced for radio stations, also deserves attention.  

The current regulatory environment for public service media was created by 
the adoption of the Media Act 2010 (Mttv) and the amendment of this Act, which 
entered into force in the summer of 2015. The regulation is characterised by a 
split institutional system, which has led to a lack of transparency and a blurring 
of responsibilities. 

According to the Media Act, the Media Service Support and Asset Management 
Fund (hereinafter MTVA) is the manager of public service assets and finances 
the production of public service content. The CEO of MTVA is appointed by 
the President of the Media Council without a competitive tender procedure and 
can be dismissed at any time without giving any reason, but is not subject to any 
control by any supervisory body. Also under the Media Act, the public service 
media is Duna Media Service Nonprofit Ltd. (hereinafter Duna), which is the 
provider of all public service television, radio and online content services and 
public service news agency activities. While Duna’s operations are subject to 
institutional control (Board of Public Service Foundation, Public Service Fiscal 
Council, Public Service Council), MTVA is controlled exclusively by the Media 
Council. 

Duna is really just a facade; it has no real resources, and it does not produce 
or buy content. Its annual budget for 2023 was HUF 2.2 billion, with an average 
staff of 92, and nearly 80% of its costs went on personnel (Duna, 2024). Then 
there is MTVA, which has no meaningful external control but had a budget of 
HUF 127.8 billion for 2023, with an average staff of 2,144 (MTVA, 2024).

In the European Union, there are rules on the funding of public service 
media precisely to ensure that competition is not distorted by unlawful state aid 
(European Commission, 2009). It is highly questionable how well the Hungarian 
public service media system complies with these rules. Mérték Media Monitor, a 
think tank, filed a complaint with the European Commission in 2016 concerning 



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 35

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

unlawful state aid, but the Commission closed the investigation in 2024. It is 
highly doubtful that the Commission fully understood the problems associated 
with the Hungarian public service media (Horváth et al., 2024).

Also, as a result of the specific Hungarian situation, news blocks produced by 
public service media are broadcast on commercial radio stations, and this is one 
of the most important means by which public service media can influence the 
public. In practice, this works in such a way that the news blocks are recorded 
hourly at MTVA and distributed to the contracted partners, and the radio stations 
concerned do not have to employ their own news editors. Given the high cost 
of news production, many commercial radio stations broadcast the news blocks 
produced at MTVA.  

Very little is known about this service; MTVA’s annual report for 2021 only 
contains a half-sentence about it: “We also provide audio news content for 32 
radio frequencies” (MTVA, 2021, pp. 115-116).) The 2023 annual report says 
even less: “[The M1] channel directorate also produces the news blocks that 
are heard on several rural and metropolitan radio stations” (MTVA, 2024, 
p. 78). This solution is a good example of how, instead of censoring content 
by administrative means, a media system can be created in which financial 
incentives ensure that content is centrally produced and thus highly controlled. 

STATE ADVERTISING SPENDING 

The market distortion of state advertising spending has been well-researched 
over the past decade, and indeed, political preferences have been unprecedented 
in the decisions of state advertisers. However, the problem is not a Hungarian 
one, and there are plenty of examples in the literature about governing parties 
rewarding media loyal to them by buying advertising space. 

According to Bátorfy (2022), market distortion through state advertising 
spending is a rational phenomenon from the point of view of political economy, 
but its dangers can be compensated by a healthy media market. However, this 
requires both a large, multi-player market and democratic control over the 
government that ensures transparency and accountability, and thus a kind of 
constraint. The author concludes that the logic of traditional economics does 
not apply when a government has access to almost unlimited and uncontrolled 
resources. 

Indeed, the practice of state advertising spending in Hungary is spectacularly 
distorting the market, and there is a wealth of data and calculations available to 
support this claim. The phenomenon can be analysed from four main angles: (1) the 



ÁGNES URBÁN 36

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

increase in the volume of state advertising spending, (2) the increasing concentration 
of spending since the 2010s, (3) the positioning of pro-government players in 
different media segments and lack of state spending of independent players, and (4) 
the extremely large share of state advertising spending in some media. 

The first issue is the increase in the volume of state advertising spending. 
The joint data visualisation project of Mérték Media Monitor and the Átlátszó 
investigative portal examined spending between 2006 and 2018. The figures 
clearly show a spectacular increase in the amount of spending, but this did not 
start in 2010, but later, in the 2014 government term (Bátorfy-Urbán, 2019). 
This may be surprising at first sight, but it is not really, as the media landscape 
changed significantly after the 2014 elections, with the ruling party creating 
a much more diversified portfolio after the previous Simicska era. With the 
Simicska rupture, Fidesz lost a significant part of its media background and had 
to build up several new media brands, and the cost of financing also increased. 
The more the pro-government media empire expanded, the more it cost. 

The second important phenomenon is the increasing concentration of 
spending. Urbán (2015) examined the Herfindahl-Hirschman Index (HHI) 
and the C4 concentration coefficient of state advertising spending in six media 
segments between 2006 and 2013. A sharp increase in concentration was 
observed in the daily newspaper market, the magazine market, the radio market 
and the outdoor advertising market after 2010, i.e. while under the socialist 
government, state advertisers advertised in a wide range of media, under the 
Fidesz government state resources in these sectors have mainly been channelled 
to a few selected media. During this period, no such change was observed in the 
television market, while the online market showed a slightly different, wave-like 
trend in terms of concentration indicators.

The third well-described phenomenon is the market distortion effect. This 
is the basis of the complaint that the Mérték Media Monitor, together with 
other complainants, submitted to the European Commission in 2018. Among 
other things, the submission made comparisons between media brands that 
are roughly similar in size and attract similar audiences, suggesting that their 
advertising value should be roughly similar according to formal logic. The 
research used the Kantar Hungary advertising monitoring database, which 
shows list-price advertising spend. Below are two time-series plots associated 
with the complaint, with updated data. 

Figure 1 shows data about two Budapest talk radio stations, Inforádió and 
Klubrádió. The two stations had similar reach and listenership (when they were 
still participating in the radio audience measurement, Klubrádió’s listenership 
was even greater), and before 2010, the two stations had similar revenues from 
state advertising. Klubrádió is a left/liberal radio station and is highly critical of 



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 37

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

the Fidesz government that has been in power since 2010, while Inforádió is right-
wing oriented and quite loyal to the Fidesz government. This probably explains 
the fact that from 2011 onwards, Klubrádió hardly received any state advertising, 
while at the same time, the advertising decisions of state institutions spectacularly 
favoured Inforádió. Klubrádió lost its frequency in 2021, after which it was 
removed from the Kantar database. Interestingly, the state advertising budget for 
Inforádió started to decrease after Klubrádió lost its frequency. 

Figure 1: Klubrádió and Inforadio’s revenue from state advertising at list price (2006-2023)

Source: author’s editing based on Kantar Hungary data 

Figure 2: RTL and TV2 revenue from state advertising at list prices (2006-2023)

Source: author’s editing based on Kantar Hungary data 

 

0

100

200

300

400

500

600

700

800

900

m
ill

io
n 

fo
rin

t

Klubrádió Inforádió

 

0

5

10

15

20

25

30

bi
lli

on
 fo

rin
t

RTL TV2



ÁGNES URBÁN 38

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

RTL and TV2 are the two leading commercial television channels in Hungary, 
with similar audience shares and revenues in the years under review. RTL was 
the market leader for a long time, but TV2 took the lead first in terms of revenue 
in 2017 and then, unsurprisingly, in terms of audience share in 2018. Even more 
interesting is what can be seen in the competition for state advertising: the two 
channels had similar revenues from this source until the early 2010s, but then the 
trends diverged. RTL was owned by the international RTL Group throughout 
the whole period, while TV2 was taken over by a pro-government investor at 
the end of 2013 and has remained with them ever since. As can be seen from the 
graph, after 2013, state advertising money started flowing to TV2, and RTL was 
put at a competitive disadvantage as a result.  

The above examples are illustrative, but the pattern is clearly identifiable: 
among companies with similar audience reach and in close competition with 
each other, advertising goes to media that demonstrably support the interests of 
the ruling party (TV2) or at least in terms of editorial principles are loyal to the 
ruling party (Inforádió). 

Finally, and this is the fourth clearly identifiable phenomenon in relation 
to state advertising, there are media companies for which the share of state 
advertising in their total advertising revenue is significant. 

Figure 3: Some media brands with a large state advertising revenue share (2023)

Source: Horváth et al., 2024

Figure 3 clearly shows that there are media that obtain a significant share 
of advertising revenue from state sources. These are typically pro-government 
media, part of KESMA (9 out of 10 media brands), and would obviously face a 

 

68%

66%

65%

58%

57%

48%

48%

47%

46%

45%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80%

Magyar Nemzet

Népszava

Mandiner

Metropol

Szabad Föld

Tolnai Népújság

Új Dunántúli Napló

Nógrád Megyei Hírlap

Somogyi Hírlap

Napló



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 39

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

serious challenge if they had to compete on fair market terms. Under real market 
conditions, it is inconceivable that a media company would obtain a significant 
part of its advertising revenue from the state: the state advertising revenue share 
is typically a few per cent. 

It may be striking that the left-wing Népszava also features prominently on this 
list. There is a duality with Népszava: the content is critical of the government, 
and there have been some good journalistic achievements, but there is a clear 
governmental intention to maintain the paper, and thus journalistic freedom 
has its limits. If state resources were to dry up, Népszava would probably face 
difficulties similar to those of the pro-government papers.  

All of the factors examined above, i.e. the increase in the volume of state 
advertising spending, the high concentration of spending, the strong preference 
for pro-government media products, and the extremely high exposure of some 
media to the state, provide evidence of the market-distorting effect of state 
advertising. Bátorfy and Urbán (2020) have described how the arbitrary use of 
public resources distorts competition, and firms that are truly market-oriented 
cannot compete with those backed by essentially unlimited public resources. 
This can easily lead to the disappearance of market-based news sources and, 
through this, to a loss of diversity and a loss of democracy. 

THE ROLE OF THE MEDIA ECOSYSTEM 

One of the peculiarities of the Hungarian media system is that state intervention 
is much broader than simple ownership and the state financing of media loyal 
to the government. A real feature of the system is that, in addition to the media 
industry, the role of pro-government investors in the so-called media ecosystem 
has become significant, further increasing the vulnerability of independent 
media companies. The media ecosystem refers to companies and sectors that 
are not involved in content production but still have a significant impact on the 
operations of media companies (Kovács et al., 2021). 

Media agencies act as intermediaries between media companies and 
advertisers. The agencies are entrusted by advertisers with campaign planning, 
i.e. media agencies buy advertising space from media companies. It is therefore 
a typical commercial market in which the state does not, in principle, have a 
significant role. 

In Hungary, the management of state advertising became really concentrated 
after 2014, when the government established the National Communications 
Office (abbreviated as NKOH in Hungarian). This office is responsible for state 



ÁGNES URBÁN 40

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

communication: all public institutions can only buy advertising space through 
NKOH; thus, the system has been centralised. Under the scheme, NKOH issues 
a public procurement notice and concludes a framework agreement with the 
winning media agencies, and the entire public sector communication activity is 
conducted through these framework agreements. The specificity of the situation 
is that the NKOH has not concluded an agreement with a media agency that 
is well-known among commercial advertisers but with an operator that is 
demonstrably close to the government. 

It is not possible in this paper to analyse in depth the history of NKOH’s 
tenders and framework agreements, but in any case, since 2018, the New Land 
Media – Lounge Design consortium has been NKOH’s only contracting partner. 
Both companies in the consortium have the same owner, Gyula Balásy, which 
puts one player in an extremely strong position in the media agency market. 

Distribution companies are very important in the ecosystem. This is 
another area where changes have been made in recent years. In the television 
broadcasting market and, in parallel, in the internet service-providing market, 
ownership concentration has increased significantly. The government-owned 
4iG had already acquired stakes in the broadcasting companies Antenna 
Hungária and Digi, but the real acceleration occurred in January 2023. The 
Hungarian state and 4iG acquired Vodafone Hungary, which has 3.8 million 
subscribers, leaving two large groups in the previously relatively diverse 
Hungarian market: 4iG and the German-owned Magyar Telekom. This gives 
the pro-government group of investors and the state itself a very strong position 
in the infrastructure through which content consumption and communication 
take place (Madzin, 2022). 

The importance of the ecosystem can also be observed in the print market. 
There are two major players in the field of the subscription distribution 
of newspapers: the state-owned Magyar Posta and MédiaLOG-DMHM, a 
subsidiary of Mediaworks and thus part of the government-owned KESMA. 
Of the two players, the latter is increasingly dominant: In 2021, Magyar 
Posta stopped delivering daily newspapers to the door, and in 2023, it 
stopped selling printed newspapers in post offices. This makes access to 
newspapers more difficult, especially in smaller municipalities, and gives a 
company close to the government a particularly strong position in newspaper 
distribution. 

In the market for printed sheets, printing itself came under strong control, with 
KESMA taking over the printing plants capable of producing large numbers of 
sheets. The weekly Magyar Hang, which was launched in 2018 and is critical of 
the government, has to be printed in Slovakia because the publisher could not 
sign a contract with any printer in Hungary. 



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 41

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

PRESSURE ON INDEPENDENT MEDIA 

The capture of the Hungarian media and market distortion not only involves 
strengthening the pro-government media companies but at least as important 
is the weakening of independent media. This includes putting pressure on 
independent actors, initiating systematic smear campaigns and making 
journalistic work more difficult. 

Legal proceedings, harassment by public authorities

In Hungary, the most recent and most worrying instrument of pressure is 
the Sovereignty Protection Act2 passed in 2023, from which the Sovereignty 
Protection Office (SPO) was set up as a result. Editorials, professional 
organisations and NGOs alike have expressed their concern about the law and 
in 2024, the SPO launched its first investigations. A report published by the SPO 
about the investigative portal Átlátszó included untruths that led the publisher to 
sue the SPO (Átlátszó, 2024). 

In the coming years, it will become clear what tools the SPO will have to deal 
with the media and civil society: will it try to influence them primarily through 
intimidation and the production of defamatory material, or will its activities 
have even more serious consequences?  

Hungarian newsrooms already have experience of what it is like when the 
state treats journalists as enemies and tries to obstruct their work by any means. 
The Pegasus scandal revealed that the Hungarian secret services had used spy 
weapons against journalists and a media owner. A series of articles launched 
in the summer of 2021 uncovered the Hungarian threads of an international 
investigation, revealing the names of those involved, including well-known 
Hungarian investigative journalists (Panyi-Pethő, 2021). The use of intelligence 
tools not only directly affects journalists’ work but also has an indirect effect. 
Sources will become very cautious if they do not believe that meetings and 
conversations with journalists will really remain secret. This makes it more 
difficult to obtain information and uncover cases.  

A less serious practice, but one that nonetheless has a major impact on the 
lives of editorial offices, is the filing of lawsuits asking for corrections. This 
is, of course, something that a media company must accept and, in line with 
professional journalistic standards, strive to avoid. It is also possible, however, 
that lawsuits may be brought without any basis, with the express purpose of 

2 Act LXXXVIII of 2023 on the Protection of National Sovereignty



ÁGNES URBÁN 42

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

draining a journalist’s resources so that they cannot continue to work as a 
journalist. A legendary case was when, following a series of articles on parking-
related corruption activity described in the 444 online portal, the Municipality 
of Ferencváros challenged the articles on 50 points. In the end, the paper was 
ordered to make three corrections, but none of them related to the substance of 
the articles. Dániel Ács, a journalist who investigated the parking corruption, 
summarised the aim of the lawsuits as follows. “Rather, it was to wear 
down, distract and cover up. They calculated, correctly by the way, that the 
municipality, courtesy of the taxpayers of the district, could mobilise orders of 
magnitude more capacity, more financial resources, many more lawyers and PR 
professionals with experience in remedial cases than 444” (Ács, 2018).

Stigmatisation of journalists

The hostile portrayal of the independent media was already present in the ruling 
party’s communication before the Sovereignty Protection Act: independent 
journalists are often called foreign agents and traitors. The “Sorosing” started 
as early as in the 2010s, but in recent years independent media have more 
commonly been referred to as the “dollar media”.3 Research from the 2024 
election campaign shows that 47 per cent of political ads on Facebook and Google 
conveyed a hostile narrative, including one that was clearly identified as aimed 
at discrediting government critics, including journalists. It is noteworthy that 
the majority of political ads were not placed by political parties or politicians, 
but by government-linked organisations and pro-government media (Political 
Capital et al., 2024).

Despite years of incitement, Hungary is still a fundamentally safe place for 
journalists: there are no physical attacks on journalists, and there have been no 
murders of journalists. There are examples of harassment and threats against 
journalists, and of course, these also have an impact on journalistic work. 

The most comprehensive study on the subject is by Tófalvy (2022), although 
his paper is a summary of Hungarian research originally published in 2017. In 
total, 20 online journalists (14 men and 6 women) were interviewed in the form 
of in-depth interviews and focus group discussions. The article distinguishes 

3  On the website of the pro-government daily Magyar Nemzet, the first article 
under the tag “dollarmedia” was published on 13 December 2022, and by 
January 2025, altogether, 81 articles had been given this tag. Origo, the pro-
government news site, published its first article with this tag on 12 December 
2022, and since then, the counter has reached 91.



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 43

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

eight basic forms of online aggression: rhetorical aggression, trolling, bullying, 
threats, public shaming, cyber-attack or hacking, invasion of privacy and 
malicious social media activities. The most common types of harassment 
encountered by the journalists surveyed were rhetorical aggression and bullying, 
which almost all respondents had experienced. It is noteworthy that 40% of 
the respondents had experienced threats. Attila Varga, a former journalist for 
Index, has received numerous threatening messages in the course of his work, 
“including death threats and those in which his child was threatened or his wife 
was threatened with sexual violence”. 

Harassment can affect journalists in three ways. First, there is a kind of chilling 
effect (even self-censorship), which tends to make both readers and journalists 
avoid interaction and dialogue. The second effect is the so-called desensitisation 
effect, i.e. journalists gradually become desensitised to offensive and aggressive 
messages. A particularly damaging consequence of this is that totally 
unacceptable behaviour becomes the norm and is accepted both by journalists 
(“it’s part of the job”) and by the social environment. The third main problem 
is the intensity of aggression against traditionally disadvantaged social groups, 
which, in the case of this research, involves violence against female journalists. 
Women are more often the target of harassment than male journalists, and this 
often manifests itself in threats of sexual violence (Tófalvy, 2022).

There is good reason to believe that the situation has deteriorated rather than 
improved in recent years. A memorable story was when the pro-government 
media published scurrilous articles one after the other about Gábor Miklósi, a 
journalist for Index, because he did not stand up before the Hungarian national 
team’s match while singing the song Nélküled, a favourite song of football fans. 
A few days later, antisemitic messages appeared on the streets of Budapest, 
with a photo of Miklósi and another Index journalist, András Dezső (Narancs.
hu, 2019).

It is easy to see that such harassment is very damaging, even if it has not yet 
led to a direct physical attack. Journalists who suffer harassment are affected by 
what happens to them; it takes time and energy to deal with the harassment, and 
they have to cope psychologically. 

Obstruction of journalists’ work

Editors have to face the fact that doing journalistic work means more and 
more legal work and, at the same time, higher legal costs. A common case of 
this is when a public institution refuses to disclose public interest data requested 
by a journalist, and the journalist pursues the matter through legal action. This 



ÁGNES URBÁN 44

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

incurs both time costs, as it can take years to extract the data and financial costs 
for media companies.  

It is now almost a truism that journalists’ work is hampered in many ways 
by the ruling party. Government politicians, except in some very special cases, 
do not give interviews, ministries do not answer questions sent to them, and 
employees of institutions (including schools and hospitals) are not allowed to 
provide information. It is common for independent media to be denied access 
to important events, including press conferences (TASZ, 2020). An emblematic 
example of the difficulties journalists face is the fact that during the COVID-19 
epidemic outbreak, journalists were denied access to basic information, and 
essential data was not available. The situation was also special because, in 
that situation, it would have been in the public interest to share information: it 
was not only a matter of controlling public power but also of helping fight the 
epidemic and protect human lives. 

In recent times, editorial teams have also had to face new challenges. Cyber-
attacks against independent media are a regular occurrence, often rendering 
websites inaccessible. Readers perceive this as a passing inconvenience, but 
the situation is more serious, as publishers have to increase the resources they 
devote to IT security, which, of course, means increased costs. The situation 
is so serious that the International Press Institute (2023) has already identified 
such a series of attacks as a form of digital censorship.  

CONCLUSION

The transformation of the Hungarian media system in the 2010s is a sad 
example of how a development path can be reversed. At the time of regime 
change, it seemed self-evident that democratic institutions and a market economy 
would provide a framework for long-term stability and prosperity in Hungary.

Today, both in professional discourse and in public debate, it is often said that 
the current Hungarian media system resembles, in many respects, the public 
sphere of the communist era. In addition to the obvious differences, such as the 
state of technology, it is important to point out that while the communist party 
controlled the public through administrative bans and direct intervention and 
censorship, today, it is much more characterised by market intervention. 

These market interventions can take many forms. Some of them guarantee 
access to resources for certain actors, such as the financing of public service 
media, the tendering practice associated with radio frequencies, the ownership 
expansion of political investors or state advertising spending. These are solutions 



THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 45

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

similar to those found in other countries, but the Hungarian situation is more 
specific in terms of the degree of intervention and the market-distorting effect.

There are also instruments that intervene in market mechanisms in ways that 
are not at first glance obvious and, therefore, play a much smaller role in both 
the literature and the policy discourse. A good example of this is the way in 
which mergers in the media market are authorised or how intervention in the 
media ecosystem is allowed. These are less visible but still crucial instruments 
of contemporary Hungarian government media policy. 

Last but not least, there is the shrinking independent media. The remaining 
independent players are inherently at a competitive disadvantage because of the 
unjustified economic and competitive advantage that pro-government players 
enjoy, and fair competition is therefore being undermined. Moreover, political, 
legal or even psychological pressures further weaken the independent media 
simply by tying up corporate and individual resources and distracting attention 
from the core activity of journalism. 

The specificity of the Hungarian media system is partly due to the fact that the 
tools presented here were built in an unparalleled short period of time; a decade 
was enough to change the media landscape. The tools would not individually 
be suitable for transforming the media system, but together, they prove to be 
sufficient and very effective. The captured Hungarian media system as a whole 
is no longer serving the public good but is representing private interests by 
placing a large part of the corporate sector under the influence of a politically 
well-defined group. 

Another peculiarity of the transformation is that it has taken place within 
the European Union. It is difficult to say why the EU institutions did not use 
the tools at their disposal, but there is no doubt that no meaningful attempt 
was made to prevent the Hungarian media market from being captured. The 
complexity of the system and the lack of clarity about the real purpose of the 
individual steps that were taken in many cases may have played a role in this. 

For the time being, no one can say when there will be an opportunity to 
transform the current media system. Sooner or later, that time will come, but 
for the time being, there is no real professional debate on the purpose, the main 
elements thereof, or the way to implement a new media policy. Accepting the 
specificities of Hungary (small market, isolated language), it would be necessary 
to outline the contours of a media system that is resistant to future attempts at 
capture and capable of defending the fundamental values of democratic public 
life. 



ÁGNES URBÁN 46

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

REFERENCES

Ács, Dániel (2018) Ügyvédek és tanácsadók hadát küldte ránk Ferencváros, 
de nem sokra mentek vele. [Ferencváros sent us an army of lawyers and 
consultants, but they didn’t get very far]  https://444.hu/2018/01/18/ugyvedek-
es-tanacsadok-hadat-kuldte-rank-ferencvaros-de-nem-sokra-mentek-vele

Átlátszó (2024) Bepereljük a Szuverenitásvédelmi Hivatalt. [Sue the Sovereignty 
Protection Office] https://atlatszo.hu/impakt/2024/11/04/bepereljuk-a-
szuverenitasvedelmi-hivatalt/ 

Bátorfy, Attila (2018) Data visualization: this is how the pro-government media 
empire owning 476 outlets was formed https://english.atlatszo.hu/2018/11/30/
data-visualization-this-is-how-the-pro-government-media-empire-owning-
476-outlets-was-formed/

Bátorfy, Attila (2022) Egy autoriter médiarendszer felé tartó ország: 
Magyarország. [Hungary, a country on the way to an authoritarian media 
system] Médiakutató. 23(3-4), 49-58. https://mediakutato.hu/cikk/2022_03_
osz_tel/04_egy_autoriter_mediarendszer_fele.pdf 

Bátorfy, Attila – Urbán Ágnes (2019) Állami reklámköltés 2006-2018. [State 
advertising spending 2006-2018] Mérték Médiaelemző Műhely – Átlátszó. 
https://mertek.atlatszo.hu/allami-reklamkoltes-2006-2018/ 

Bátorfy, Attila – Urbán Ágnes (2020) State advertising as an instrument of 
transformation of the media market in Hungary, East European Politics, 36(1) 
44-65. https://doi.org/10.1080/21599165.2019.1662398

Benedek, István (2024) Transforming the political public sphere: the media 
system of the Orbán regime in Hungary. Partecipazione&Conflitto 17(2) 469-
489. 

CEMPF (2018) Central European Press and Media Foundation website. https://
cepmf.hu/ 

Dragomir, Marius (2019) Media Capture in Europe. Media Development 
Investment Fund. https://www.mdif.org/wp-content/uploads/2019/07/MDIF-
Report-Media-Capture-in-Europe.pdf 

Duna (2024) Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt., Éves beszámoló és 
Kiegészítő melléklet 2023 [Annual Report and Supplementary Annex 2023] 
https://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap

European Commission (2009) Communication from the Commission 
on the application of State aid rules to public service broadcasting. 
2009/C 257/01 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/
HTML/?uri=OJ:C:2009:257:FULL&from=EN

European Commission (2024) Rule of Law Report. Country Chapter on the 
rule of law situation in Hungary. SWD(2024) 817 final. https://commission.

https://444.hu/2018/01/18/ugyvedek-es-tanacsadok-hadat-kuldte-rank-ferencvaros-de-nem-sokra-mentek-vele
https://444.hu/2018/01/18/ugyvedek-es-tanacsadok-hadat-kuldte-rank-ferencvaros-de-nem-sokra-mentek-vele
https://atlatszo.hu/impakt/2024/11/04/bepereljuk-a-szuverenitasvedelmi-hivatalt/
https://atlatszo.hu/impakt/2024/11/04/bepereljuk-a-szuverenitasvedelmi-hivatalt/
https://english.atlatszo.hu/2018/11/30/data-visualization-this-is-how-the-pro-government-media-empire-owning-476-outlets-was-formed/
https://english.atlatszo.hu/2018/11/30/data-visualization-this-is-how-the-pro-government-media-empire-owning-476-outlets-was-formed/
https://english.atlatszo.hu/2018/11/30/data-visualization-this-is-how-the-pro-government-media-empire-owning-476-outlets-was-formed/
https://mediakutato.hu/cikk/2022_03_osz_tel/04_egy_autoriter_mediarendszer_fele.pdf
https://mediakutato.hu/cikk/2022_03_osz_tel/04_egy_autoriter_mediarendszer_fele.pdf
https://mertek.atlatszo.hu/allami-reklamkoltes-2006-2018/
https://doi.org/10.1080/21599165.2019.1662398
https://cepmf.hu/
https://cepmf.hu/
https://www.mdif.org/wp-content/uploads/2019/07/MDIF-Report-Media-Capture-in-Europe.pdf
https://www.mdif.org/wp-content/uploads/2019/07/MDIF-Report-Media-Capture-in-Europe.pdf
https://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=OJ:C:2009:257:FULL&from=EN
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=OJ:C:2009:257:FULL&from=EN
https://commission.europa.eu/document/download/e90ed74c-7ae1-4bfb-8b6e-829008bd2cc6_en?filename=40_1_58071_coun_chap_hungary_en.pdf


THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 47

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

europa.eu/document/download/e90ed74c-7ae1-4bfb-8b6e-829008bd2cc6_
en?filename=40_1_58071_coun_chap_hungary_en.pdf

Fabók, Bálint – Pethő András – Szabó András (2016) Inside the killing of 
Népszabadság, Hungary’s biggest opposition paper  Direkt36.hu https://www.
direkt36.hu/en/ilyen-volt-a-nepszabadsag-halala-belulrol/ 

Galambos, Márton (2008) A német kiadók és a magyarországi újságírás. Volt-e 
hatásuk az elmúlt 18 évben az újságírói munka minőségére a magyar sajtóban 
domináns német kiadótulajdonosoknak? [German publishers and journalism 
in Hungary. Have the dominant German publishers in the Hungarian press 
had an impact on the quality of journalistic work in the last 18 years?] Mé-
diakutató 9(4) 23-37. https://mediakutato.hu/cikk/2008_04_tel/03_nemet_ki-
adok_magyarorszagon/ 

Gálik, Mihály (1997) The Development of Media Economics in Eastern Europe. 
In: Heinrich, Jürgen & Gerd G. Kopper (eds): Media Economics in Europe. 
Berlin, Vistas Verlag, pp. 25-38.

Gálik, Mihály – Vogl Artemon (2011) Az új médiakoncentráció-szabályozás 
elsô vizsgája: az Axel Springer és a Ringier kiadói csoport meghiúsult 
összeolvadása a magyar piacon. [The first test of the new media concentration 
regulation: the failed merger of Axel Springer and Ringier publishing groups 
in the Hungarian market.] Médiakutató. 12(3) 83-97. https://www.mediakutato.
hu/cikk/2011_03_osz/06_mediakoncentracio_szabalyozas/ 

Griffen, Scott (2020) Hungary: a lesson in media control. British Journalism 
Review, 31(1), 57–62. https://doi.org/10.1177/0956474820910071

Horváth, Kata – Polyák Gábor – Urbán Ágnes (2024) A media system abandoned: 
The Hungarian media under siege and without support. Soft Censorship 
2023 Mérték Médiaelemző Műhely, Budapest. https://mertek.eu/wp-content/
uploads/2025/02/Mertek_Fuzetek_40.pdf 

International Press Institute (2023) Hungary: DDoS cyberattacks pose major 
new threat to media freedom. Independent media battling dangerous new 
form of digital censorship. https://ipi.media/hungary-ddos-cyber-attacks-
pose-major-new-threat-to-media-freedom/ 

Keller-Alánt, Ákos (2020) Szerkesztői utasítás a köztévénél: „Ebben az intéz-
ményben nem az ellenzéki összefogást támogatják”. [Editorial instruction 
at public television: ‘This institution does not support opposition coalition’] 
Szabad Európa.  https://www.szabadeuropa.hu/a/szerkesztoi-utasitas-a-koz-
tevenel-ebben-az-intezmenyben-nem-az-ellenzeki-osszefogast-tamogat-
jak-mtva-fidesz/30940923.html 

Kovács, Ildikó – Polyák Gábor – Urbán Ágnes (2021) Media Landscape After a Long 
Storm. The Hungarian Media Politics since 2010. Mérték Médiaelemző Műhely, 
Budapest. https://mertek.eu/wp-content/uploads/2021/12/MertekFuzetek25.pdf 

https://commission.europa.eu/document/download/e90ed74c-7ae1-4bfb-8b6e-829008bd2cc6_en?filename=40_1_58071_coun_chap_hungary_en.pdf
https://commission.europa.eu/document/download/e90ed74c-7ae1-4bfb-8b6e-829008bd2cc6_en?filename=40_1_58071_coun_chap_hungary_en.pdf
https://www.direkt36.hu/en/ilyen-volt-a-nepszabadsag-halala-belulrol/
https://www.direkt36.hu/en/ilyen-volt-a-nepszabadsag-halala-belulrol/
https://mediakutato.hu/cikk/2008_04_tel/03_nemet_kiadok_magyarorszagon/
https://mediakutato.hu/cikk/2008_04_tel/03_nemet_kiadok_magyarorszagon/
https://www.mediakutato.hu/cikk/2011_03_osz/06_mediakoncentracio_szabalyozas/
https://www.mediakutato.hu/cikk/2011_03_osz/06_mediakoncentracio_szabalyozas/
https://doi.org/10.1177/0956474820910071
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2025/02/Mertek_Fuzetek_40.pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2025/02/Mertek_Fuzetek_40.pdf
https://ipi.media/hungary-ddos-cyber-attacks-pose-major-new-threat-to-media-freedom/
https://ipi.media/hungary-ddos-cyber-attacks-pose-major-new-threat-to-media-freedom/
https://www.szabadeuropa.hu/a/szerkesztoi-utasitas-a-koztevenel-ebben-az-intezmenyben-nem-az-ellenzeki-osszefogast-tamogatjak-mtva-fidesz/30940923.html
https://www.szabadeuropa.hu/a/szerkesztoi-utasitas-a-koztevenel-ebben-az-intezmenyben-nem-az-ellenzeki-osszefogast-tamogatjak-mtva-fidesz/30940923.html
https://www.szabadeuropa.hu/a/szerkesztoi-utasitas-a-koztevenel-ebben-az-intezmenyben-nem-az-ellenzeki-osszefogast-tamogatjak-mtva-fidesz/30940923.html
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2021/12/MertekFuzetek25.pdf


ÁGNES URBÁN 48

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

Madzin, Emília (2022) 4+1 kérdés a nagy 4iG-üzletről – ezentúl az állam 
minden Vodafone-ügyfél adataihoz hozzáfér? [4+1 questions about the big 
4iG deal – will the state have access to all Vodafone customers’ data?]  https://
forbes.hu/uzlet/vodafone-4ig-adatvedelem-jaszai-gellert/ 

MTVA (2021) A Médiatanács 407/2022 (V.3.) számú döntése a 
Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap 2021. évi 
beszámolójáról. (MTVA-30/2022). https://mtva.hu/wp-content/uploads/
si t es /17/2022/05/2021_%C3%A9vi-besz%C3%A1mol%C3%B3_
MTVA_30_k%C3%BCldhet%C5%91_d%C3%B6nt%C3%A9ssel.pdf

MTVA (2024) A Médiatanács 229/2024 (III.26.) számú döntése a 
Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap 2023. évi beszámolójáról. 
(MTVA-17/2024). https://mtva.hu/wp-content/uploads/sites/17/2024/06/Az-
MTVA-2023.-evi-beszamoloja-es-mediatanacsi-elfogado-hatarozata.pdf 

Nagy, Krisztina (2016) Abnehmende Vielfalt auf dem lokalen Radiomarkt. 
In: Holznagel, B. – Polyák, G.  (eds.) Medienfreiheit unter Druck: 
Medienregulierung und Medienpolitik in Ungarn. Berlin: B&S Siebenhaar 
Verlag 183 pp. 108-122. 

Narancs.hu (2019) Antiszemita plakátok jelentek meg az Index újságíróiról 
Budapesten. [Anti-Semitic posters of Index journalists appeared in Budapest.] 
https://magyarnarancs.hu/feketelyuk/antiszemita-plakatok-jelentek-meg-az-
index-ujsagiroirol-budapesten-124786 

OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (2022) Parliamentary 
Elections and Rererendum 3 April 2022 ODIHR Election Observation Mission, 
Final Report. https://www.osce.org/files/f/documents/2/6/523568.pdf

Panyi, Szabolcs – Pethő András (2021) Hungarian journalists and critics of 
Orbán were targeted with Pegasus, a powerful Israeli cyberweapon https://
www.direkt36.hu/en/leleplezodott-egy-durva-izraeli-kemfegyver-az-orban-
kormany-kritikusait-es-magyar-ujsagirokat-is-celba-vettek-vele/ 

Political Capital – Mertek Media Monitor – Lakmusz (2024) Fidesz & Co. 
flooded social media with anti-Western hostile disinformation in Hungary’s 
election campaign, reaching EU spending records. https://politicalcapital.
hu/pc-admin/source/documents/Uncovering_analyzing_debunking_and_
researching_sponsored_disinfo_project_summary_2024.pdf

Polyák, Gábor – Nagy Krisztina (2015) Hungarian Media Law. Budapest: 
Mertek Media Monitor. https://mertek.eu/wp-content/uploads/2016/11/
mertek_booklets_vol_1_hungarian_media_law_2015.01.23.pdf 

Polyák, Gábor (2022) Magyarország: Az illiberális médiapolitika három pillére 
[Hungary: the three pillars of illiberal media policy] Médiakutató. 23(3-4) 
33-47. https://mediakutato.hu/cikk/2022_03_osz_tel/03_magyarorszag_az_
illiberalis_mediapolitika.pdf 

https://forbes.hu/uzlet/vodafone-4ig-adatvedelem-jaszai-gellert/
https://forbes.hu/uzlet/vodafone-4ig-adatvedelem-jaszai-gellert/
https://mtva.hu/wp-content/uploads/sites/17/2022/05/2021_%C3%A9vi-besz%C3%A1mol%C3%B3_MTVA_30_k%C3%BCldhet%C5%91_d%C3%B6nt%C3%A9ssel.pdf
https://mtva.hu/wp-content/uploads/sites/17/2022/05/2021_%C3%A9vi-besz%C3%A1mol%C3%B3_MTVA_30_k%C3%BCldhet%C5%91_d%C3%B6nt%C3%A9ssel.pdf
https://mtva.hu/wp-content/uploads/sites/17/2022/05/2021_%C3%A9vi-besz%C3%A1mol%C3%B3_MTVA_30_k%C3%BCldhet%C5%91_d%C3%B6nt%C3%A9ssel.pdf
https://mtva.hu/wp-content/uploads/sites/17/2024/06/Az-MTVA-2023.-evi-beszamoloja-es-mediatanacsi-elfogado-hatarozata.pdf
https://mtva.hu/wp-content/uploads/sites/17/2024/06/Az-MTVA-2023.-evi-beszamoloja-es-mediatanacsi-elfogado-hatarozata.pdf
https://magyarnarancs.hu/feketelyuk/antiszemita-plakatok-jelentek-meg-az-index-ujsagiroirol-budapesten-124786
https://magyarnarancs.hu/feketelyuk/antiszemita-plakatok-jelentek-meg-az-index-ujsagiroirol-budapesten-124786
https://www.osce.org/files/f/documents/2/6/523568.pdf
https://www.direkt36.hu/en/leleplezodott-egy-durva-izraeli-kemfegyver-az-orban-kormany-kritikusait-es-magyar-ujsagirokat-is-celba-vettek-vele/
https://www.direkt36.hu/en/leleplezodott-egy-durva-izraeli-kemfegyver-az-orban-kormany-kritikusait-es-magyar-ujsagirokat-is-celba-vettek-vele/
https://www.direkt36.hu/en/leleplezodott-egy-durva-izraeli-kemfegyver-az-orban-kormany-kritikusait-es-magyar-ujsagirokat-is-celba-vettek-vele/
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/Uncovering_analyzing_debunking_and_researching_sponsored_disinfo_project_summary_2024.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/Uncovering_analyzing_debunking_and_researching_sponsored_disinfo_project_summary_2024.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/Uncovering_analyzing_debunking_and_researching_sponsored_disinfo_project_summary_2024.pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2016/11/mertek_booklets_vol_1_hungarian_media_law_2015.01.23.pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2016/11/mertek_booklets_vol_1_hungarian_media_law_2015.01.23.pdf
https://mediakutato.hu/cikk/2022_03_osz_tel/03_magyarorszag_az_illiberalis_mediapolitika.pdf
https://mediakutato.hu/cikk/2022_03_osz_tel/03_magyarorszag_az_illiberalis_mediapolitika.pdf


THE RESTRUCTURING OF THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM 49

CORVINUS JOURNAL OF SOCIOLOGY AND SOCIAL POLICY VOL. 15 (2024) 3

Reporters Without Borders (2022)  Press Freedom Index. Hungary. https://rsf.
org/en/country/hungary 

Szávai, Petra – Bódi Jenő – Horváth Kata – Kovács Ildikó – Timár János 
(2024). Hírek, narratívák, médiumok 2023-2024. Két időszak és nyolc 
hírforrás összehasonlító tartalomelemzése. [News, narratives, media 2023-
2024. Comparative content analysis of two periods and eight news sources] 
Mérték Médiaelemző Műhely, Budapest. https://mertek.eu/wp-content/
uploads/2024/10/Mertek_Fuzetek_37.pdf 

TASZ (2020) „The minister and the barkeep are all that’s left in the public 
sphere” Research on barriers to Hungarian journalism https://tasz.hu/wp-
content/uploads/2024/01/press_research.pdf 

Tófalvy, Tamás (2022) Újságírók online zaklatása Magyarországon. Formák, 
megküzdési mechanizmusok és a sajtószabadsággal való összefüggések. 
[Online harassment of journalists in Hungary. Forms, coping mechanisms 
and connections with press freedom] Médiakutató, 23(3-4) 79-88. https://
mediakutato.hu/cikk/2022_03_osz_tel/06_ujsagirok_online_zaklatasa_
magyarorszagon.pdf 

Urbán, Ágnes (2015) Distortions in the Hungarian Media Market: The Impact 
of State Advertising on Competition in the Media. In: Herrero, Mónica; 
Wildman, Steve (eds.) The business of media: change and challenges. Porto, 
Formalpress, pp. 157-166. 

Urbán, Ágnes (2016) Recent changes in media ownership. Mertek Media 
Monitor. https://mertek.eu/wp-content/uploads/2016/11/mertek_media_
owners2016.pdf 

Urbán, Ágnes – Polyák Gábor – Horváth Kata (2023) How Public Service 
Media Disinformation Shapes Hungarian Public Discourse. Media and 
Communication, 11(4) 62-72. https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148 

Wirth, Zsuzsanna (2022) Leaked documents show how Orbán’s circle dictates 
the news at Hungary’s state news agency. Direkt36 https://www.direkt36.
hu/en/kiszivargott-iratok-mutatjak-hogyan-diktalnak-orbanek-a-nemzeti-
hirugynoksegnek/ 

https://rsf.org/en/country/hungary
https://rsf.org/en/country/hungary
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2024/10/Mertek_Fuzetek_37.pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2024/10/Mertek_Fuzetek_37.pdf
https://tasz.hu/wp-content/uploads/2024/01/press_research.pdf
https://tasz.hu/wp-content/uploads/2024/01/press_research.pdf
https://mediakutato.hu/cikk/2022_03_osz_tel/06_ujsagirok_online_zaklatasa_magyarorszagon.pdf
https://mediakutato.hu/cikk/2022_03_osz_tel/06_ujsagirok_online_zaklatasa_magyarorszagon.pdf
https://mediakutato.hu/cikk/2022_03_osz_tel/06_ujsagirok_online_zaklatasa_magyarorszagon.pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2016/11/mertek_media_owners2016.pdf
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2016/11/mertek_media_owners2016.pdf
https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148
https://www.direkt36.hu/en/kiszivargott-iratok-mutatjak-hogyan-diktalnak-orbanek-a-nemzeti-hirugynoksegnek/
https://www.direkt36.hu/en/kiszivargott-iratok-mutatjak-hogyan-diktalnak-orbanek-a-nemzeti-hirugynoksegnek/
https://www.direkt36.hu/en/kiszivargott-iratok-mutatjak-hogyan-diktalnak-orbanek-a-nemzeti-hirugynoksegnek/



	_Hlk191155488

